Flygandets dilemma: ett personligt perspektiv.
Klimatpåverkan av att flyga är enorm. I Sverige flyger vi mer än fem gånger så mycket som genomsnittet i världen. Utsläppen är cirka 1 ton per person per år, vilket motsvarar en flygresa till södra Spanien (källa: Naturvårdsverket).
Utsläpp från internationella flygresor är inte inkluderade i de nuvarande svenska klimatmålen, men de är mycket viktiga för att uppnå Parisavtalets mål om att begränsa den globala temperaturökningen till väl under två grader, med ett mål på 1,5 grader. För att begränsa temperaturökningen till max 1,5 grader måste de globala utsläppen minskas till i genomsnitt 1 ton per person per år till 2050 (källa: Naturvårdsverket).
Så, varför fortsätter vi då att flyga, kanske du undrar? Jag har funderat på detta länge. Vridit och vänt på det i mitt huvud. Kollat på min egen klimatbudget. Räknat på vad mitt flygande genererar i utsläpp. Mörker, kyla och trötthet kontra solsken, uppladdning och vila. Och jag har kommit fram till att detta är det bästa valet för mig på lång sikt.
Jag försöker inte försvara mig, men jag vill förklara mitt resonemang för dig, eftersom jag också undrade, precis som du kanske gör, “Varför håller hon på med second hand-shopping om hon flyger till andra delar av världen?”
Svaret är att jag har valt att lägga min klimatbudget på denna resa. Om du vill veta mer, hör av dig – jag vill veta dina tankar om stigmat kring flygresor.
Image: Leonardo Yip (Unsplash).